شنبه، بهمن ۸

Pink Floyd



نوشته‌ی زیر قسمتی از مقدمه‌ی کتاب "ترانه‌های پینک فلوید" ترجمه‌ی م.آزاد و فرخ تمیمی است.

«پینک فلوید» نامی است که به افتخار دو نوازنده‌ی گروه قدیمی بلوز(پینک آندرسن و فلوید کانسیل) انتخاب شده است .
گروه پینک فلوید مدت‌ها در گروه‌های زیر زمینی لندن برنامه اجرا می‌کرد و چندان شهرتی نداشت. در سال 1976 اولین آهنگ گروه «پینک فلوید» ضبط و منتشر شد و از همان زمان، ‌نظر علاقه‌مندان موسیقی پاپ را به خود جلب کرد.
گروه «پینک فلوید» با گروه‌های معروف جهانی مانند«بیتل‌ها» ‌و «رولینگ استونز» تفاوت‌های چشمگیری دارد:
نخست تم شعرهای این گروه است. می‌دانیم که درونمایه‌ی شعر پاپ معمولا عشق است و سکس، ‌ولی اساسا شعر در کار گروه‌هایی رولینگ استونز چندان نقشی ندارد. آن‌ها کلمات را همچون اصواتی هیجانی به کار می‌گیرند. شعر ترانه‌های گروه پینک فلوید در اولین نظر عجیب نما، ‌نامتعارف و مغلق است چرا که نخستین شعرهای سید بارت - شاعر گروه پینک فلوید – بیشتر حالت وهم آلود و خیال پردازانه دارد و قصد او ایجاد حالات بیانی شدید بوده است، ‌او با بهره‌گبری از دنیای کودکانه‌ی «آلیس در سرزمین عجایب» تصویرهای وهمناک و هراس‌انگیز و در عین حال کودکانه خلق کرده است. همانطور که در ترانه‌های پینک فلوید شعر عاملی مهم و تعیین کننده است، ‌سید بارت نیز مدت‌ها در گروه، ‌نقش تعیین کننده‌ای داشته است. شهرت بعدی گروه پینک فلوید، ‌در اجراهای زنده‌ی آهنگ‌های گروه است. این گروه، ‌مدت‌ها همزمان با اجرا و ضبط یک اثر تازه، ‌آن را بطور رایگان برای جوانان در هاید پارک اجرا می‌کرد. پینک فلوید در اجرای زنده، ‌متوجه بهروری از امکانات فنی صوتی و نورپردازی شد.
موفقیت واقعی گروه پینک فلوید از زمانی آغاز شد که آنها درونمایه‌های شعری مشخص اجتماعی – سیاسی را برگزیدند و مسایل زمانه را در شعر و ترانه‌هاشان مطرح کردند: ‌تنهایی، ترس، از خود بیگانگی، ‌فقر، زندگی در جامعه‌ی صنعتی و بخصوص ضایعات جنگ، ‌درونمایه‌هایی اعتراض آمیزی است که بویژه در مجموعه‌های «دیوار» ، «جانوران» و «ضربت نهایی» نمودی چشمگیر دارد.
پینک فلوید می‌کوشید تا موسیقی پاپ را به عرصه‌ی تاریخ و سیاست بکشاند. اجراهای زنده در بناهای کهن و همچنین در عرصه‌های سیاسی (مانند دیوار برلین) کاری بود که نام گروه پینک فلوید را با ترانه‌ی اعتراض هم ذات کرد. ترانه‌های اعتراض در غرب سنتی دارد که با جنگ ویتنام شکل نهایی خود را می‌گیرد. شعرهای عمیق و اثر گذار باب دیلن و ترانه‌های اعتراض جون بائز به موسیقی پاپ رنگ اجتماعی زد.
گروه «پینک فلوید» با بهره‌برداری از دستاوردهای تکنولوژی نور و صدا، ‌دست به نمایش‌هایی غول آسا زد و اعتراض به جامعه‌ی صنعتی و سرمایه‌داری را با بیانی دراماتیک درآمیخت. برای هر نمایش زنده، ‌ده‌ها کامیون وسایل فنی گروه پینک فلوید را حمل می‌کرد و تکنسین‌های نور و صدا، ‌صحنه را برای اجرای زنده آماده می‌ساختند.
گروه پینک فلوید با تجسم ایماژهای شعری بر صحنه‌ی عظیم نمایش که بالای سر گروه می‌درخشید، ‌نمایشگران را مسحور می‌کردند. آنها ترکیبی جفت و جور و هماهنگ از تکنولوژی صوتی، ‌نورپردازی لیزری و هنر انیمیشن با کلام و آهنگ خلق کردند.
پینک فلوید همچنان که طرفداران بسیار دارد، ‌مخالفینی نیز دارد، ‌با این همه در این شک نیست که نام پینک فلوید در تاریخ موسیقی پاپ به یادگار خواهد ماند.

(لازم به ذکر است که بعدها دیوید گیلمور شاعر گروه شد. سید بارت به دلیل مصرف زیاد LSD کارای خود را از دست داد و در کمبریج خانه‌نشین شد. در اظهار نظر گیلمور در مورد گروه، ‌گفته بود: "ما مردانی یاغی هستیم!" و این شاید مناسب‌ترین تعریفی باشد که بتوان از گروه پینک فلوید کرد/ شهروند)

کامنت های مرتابط با موضوع:

امین:
سلام؛ مقاله‌ی جالبي است.من دلم مي‌خواد دو سه تا نكته به اون اضافه كنم. اول اينكه پينك سبك راك ان رول اجرا مي‌كرد و يواش يواش گرايشش به راك بيشتر و بيشتر ميشد. تا زماني كه راجر واترز(كه در مقاله شما از او به عنوان خواننده بي بديل گروه نامي برده نشده است) از گروه جدا شد وديويد گيلمور دوباره كمي سبك را آرامش بخشيد. راستي نمي‌دونم خبر داريد يا نه كه گروه پينك به همراه راجر واترز سال گذشته يك كنسرت مشترك بي‌نظير اجرا كردند. هرچند كه همه‌شان پير شده‌اند و انسان از سيماي آنها مي‌توانست آنرا بفهمد اما اجراي بي‌نظيري بود...پيروز باشيد.

پروانه رستمی زاده:حتما خبر دارید که بعد از 25 سال تمام گروه پینک فلویددر لایو 8 برنامه اجرا کردند.راجر واترز بعد ازکنسرت لایو 8 :"امشب جزوی از شما هستم.اصلا باور نکردنیه همه با هم ایم.هیچ باورم نمی‌شه که دوباره کنار بقیه‌ی بچه های پینک فلوید گیتار می‌زنم.خیلی احساساتی شدم."




یخ نازک / THE THIN ICE

مادر بچه اش را دوست دارد/ Mamma loves her baby
پدر هم تو را دوست دارد / And daddy loves you too
کوچولو! امید که آب دریا برای تو گرم باشد / And the sea may look warm to you babe
و آسمان برای تو آبی . / And the sky may look blue
اما، ‌آه کوچولو / But ooooh baby
کوچولوی غمگین / Ooooh baby blue
آه کوچولو / Ooooh babe

اگر روی یخ نازک زندگی مدرن امروزی / If you should go skating
سرسره بازی کنی / On the then ice of modern life
سرزنش خاموش میلیون‌ها چشم اشک آلود را در پی داری / Dragging behind you the silent reproach
وقتی روی یخ زیر پایت ترکی پیدا شد، ‌تعجب نکن / Of a million tear – stained eyes
تو همچنان که به یخ نازک چنگ انداخته‌ای / Don,t be surprised when a crack in the ice
از ورطه ی عمیق زیر پایت بالا می‌خزی و از آشفتگی روحی خلاص می‌شوی / Appears under your feet
با این همه، ‌ترس همچنان از پس تو می‌آید./ mind You slip out of your depth and out of your
With your fear flowing out behind you
As you claw the thin ice.

4 پيام:

 

Blogger پــروانه نوشته:

حتما خبر دارید که بعد از 25 سال تمام گروه پینک فلوید
در لایو 8 برنامه اجرا کردند.

: راجر واترز بعد ازکنسرت لایو 8

امشب جزوی از شما هستم.
اصلا باور نکردنیه همه با همیم.
هیچ باورم نمی شه که دوباره کنار بقیه بچه های پینک فلوید گیتار می زنم.
خیلی احساساتی شدم.

۳:۰۹ بعدازظهر  
Anonymous ناشناس نوشته:

ba in ke az nasle man nistand vali rastesh khili doseshon daram...bekhosos on sedahaye abzaro vasatesho

۸:۵۲ بعدازظهر  
Blogger پیرمرد نوشته:

سلام..مقاله جالبي است...من دلم مي خواد دو سه تا نكته به اون اضافه كنم...اول اينكه پينك سبك راك ان رول اجرا مي كردو يواش يواش گرايشش يه راك بيشتر و بيشتر ميشد.تا زماني كه راجر واترز(كه در مقاله شما از او به عنوان خواننده بي بديل گروه نامي برده نشده است)از گروه جدا شدوديويد گيلمور دوباره كمي سبك را آرامش بخشيد...راستي نمي دونم خبر داريد يانه كه گروه پينك به همراه راجر واترز سال گذشته يك كنسرت مشترك بي نظير اجرا كردند...هرچندكه همه شان پير شده اند و انسان از سيماي آنها مي توانست آنرا بفهمد اما اجراي بي نظيري بود...پيروز باشيد

۱۱:۲۴ قبل‌ازظهر  
Anonymous ناشناس نوشته:

سلام.ممنون.مفید بود.

۲:۱۸ بعدازظهر  

ارسال یک نظر

<<< برگرد به صفحه‌ی اصلی