یکشنبه، مرداد ۱

معرفی فیلم‌های انیمیشن (قسمت اول)


Ant Z / مورچه‌ای به نام زی

داستان فیلم به این قرار است که، زی(Z) مورچه‌ایست که از وضع موجود(Status qua) راضی نیست؛ او ارزش‌ها و هنجارهای کلونی خودش را نمی‌پسندد و در آرزوی «اینسکتوپیا»ست. جایی که کارِ همیشگی نباشد و به اندازه‌ای که به جمع اهمیت می‌دهند به فرد نیز بها بدهند. به نظر من این فیلم انتقادی زیرکانه است نسبت به نظام‌های کمونیستی و کاپتالیستی. در ابتدای فیلم ما با کلونی‌ی مواجه می‌شویم که به نحوی منظم و دقتی وسواسی کار می‌کنند. هدف آنها از کار، استفاده از مزایای آن نیست بلکه آنها برای حفظ کلونی کار می‌کنند. کلونی‌ی که خودشان هم نمی‌دانند به چه دردشان می‌خورد و آخر سر هم می‌بینم که فرمانده‌ی نظامی کلونی از کارهای برده‌وار آنها در جهت نابودی خودشان استفاده می‌کند. اما در طرف دیگر قضیه اینسکتوپیا قرار دارد که نماد جامعه‌ی سرمایه‌داری است؛ جایی که زی(Z) آرزومند زندگی در آن است. اما وقتی به آنجا می‌رسیم می‌بینم که جایی بجز یک زباله‌دانی نیست که عده‌ای حشره‌ی انگل در آنجا زندگی می‌کنند؛ و بعد آخر فیلم که به نحوی تعادلی را در بین این دو تا به وجود می‌آورد.
از چهره های آشنای گویندگان فیلم، وودی آلن (Woody Alleen ) ، جنیفر لوپز(Jennifer Lopez)، و شارون استون (Sharon stone) هستند.
Ant Z کاری است از کمپانی Dream Works
لينك مربوط به Ant Z

The polar experess / قطار سریع‌السیر قطبی

داستان فیلم به این قرار است: کودکی که به وجود کریسمس و بابانوئل شک کرده نیمه شب متوجه می‌شود که قطاری جلوی خانه‌شان توقف کرده و از او می‌خواهد با آنها به قطب شمال پیش بابانوئل (سنتاكلاز) بروند. پسر بچه سوار می‌شود و طی ماجراهایی به سنتاکلاز می‌رسند. در آنجا ایمان از دست رفته‌اش را بار دیگر به دست می‌آورد و مورد توجه خاص بابانوئل قرار می‌گیرد. در پایان با همان قطار که دوستان خوبی هم در آن پیدا کرده به خانه بر می‌گردد.
قطار سریع‌السیر قطبی در باره‌ی ایمان و اعتقاد در قرن جدید است . قرنی که معنویات در آن به شدت در معرض اضمحلال قرار گرفته‌اند. پسر بچه‌ی فیلم سلوکی را طی می‌کند؛ در این پروسه او و دیگرانی که در قطار هستند هر کدام به دنبال پیدا کردن مسئله‌ای معنوی آمده‌اند که دغدغه‌ی فکری‌شان بوده است. و هم چنان کع در آخر فیلم می‌بینم هدیه معنوی بابانوئل به کاراکتر اصلی فیلم Belive است. اعتقاد و باور مضامینی هستند که در چند جای دیگر فیلم هم حضور دارند. مثلا در جایی که رئیس قطار به پسر بچه می‌گوید خیلی چیزها هستند که وجود دارند ولی دیده نمی‌شوند. باید آنها را باور کرد تا بتوان حس‌شان نمود.
در کل می‌توان گفت فیلم به دنبال ایمان و باور گمشده‌ی زندگی معاصر است. زندگی که به دلیل مشغولیات مادی و علم‌زدگی از آن هر چه بیشتر دور شده است.
کارگردان فیلم رابرت زمه‌کیس (Robert Zemeckis) و گویندگان آن: تام هنکس (Tom Hanks)[گویندگی به جای پنج شخصیت]، مایکل جتر (Michael Jeter)، کریس کاپولا (Christopher Coppola)، پیتر اسکولاری (Peter Scolari)، نونا گای (Nona Gaye)، استیون تایلور (Steven Tyler)، لزلی زمه‌کیس (Leslie Zemeckis)، داریل سابارا (Daryl Sabara) و جیمی بنت (Jimmy Bennett) هستند.
فیلم در 10 نوامبر سال 2004 توسط کمپانی برادران وارنر انتشار یافت و با فروش خوبی هم مواجه شد به طوری که تنها در گیشه‌ی آمریکای شمالی ۱۶۳ میلیون دلار فروش داشت.
لينك مربوط به The polar experess

The Incredibles / شگفت‌انگیزها

«شگفت‌انگیزها» داستان قهرمانان خارق‌العاده‌ای است که با کارهای قهرمانی خود به مردم کمک می‌کنند. این «سوپرمن»‌ها هر کدام با شگردهای مخصوص خود با دشمنان مبارزه می‌کنند. روزگار به خوشی می‌گذرد تا اینکه در طی حادثه‌ای مردم به قهرمانان اعتراض می‌کنند و از دولت می‌خواهند تا دیگر به آنها اجازه‌ی فعالیت ندهد. طرح جابه‌جایی قهرمانان شروع می‌شود و کم‌کم همه‌ آنها را فراموش می‌کنند. آقای شگفت‌انگیز در زمانی قبل از این با نپذیرفتن پسر بچه‌ای به شاگردی خود دشمن قدرتمندی درست کرده که حالا خود را سندروم می‌نامد. سندرم با درست کردن غول آهنی می‌خواهد به همه نشان بدهد که از قهرمانان بهتر عمل می‌کند اما به کمک خانواده‌ی آقای شگفت‌انگیز که هر کدام دارای کارهای عجیب هستند و به کمک بعضی دیگر از قهرمانان سندروم را شکست می‌دهند و باز مردم به سوی قهرمانان باز می‌گردند.
فیلم شگفت‌انگیزها داستان روانی دارد. با این که به نکات تلخی اشاره می‌کند اما جریان فیلم همچنان با شوخی و لودگی همراه است. این فیلم ارجاعی نیز دارد به حالت‌های نوستالژی مردم . آرزوی قهرمان‌بازی و دیدن سوپرمن‌ها،‌ آن هم در عصری که ماشین‌های غول‌آسا قدرت را در دست دارند و دیگر به کارهای قهرمانان احتیاجی نیست. اما فیلم می‌خواهد این تصویر از دنیای جدید را کم‌رنگ کند و نشان بدهد که باز «ابر‌مرد»ها هنوز زنده‌اند و این انسان است که حرف آخر را می‌زند.
The Incredibles محصول سال 2004 است که برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم انیمیشن نیز شد.
کارگردان آن براد بیرد(Brad Bird) است که سرپرستی گروه تصویر سازان (پیکسار) را در این فیلم به عهده دارد. گویندگان عبارت‌اند از: کریگ نلسون(باب پار)، هالی هانتز (هلن پار)، ‌ساموئل جکسون (فروزونه)، جیسون لی (سندروم)، سارا واول (ویولت)، اسپنسر فاکس (دش) و براد بیرد (ادنا).
تاریخ عرضه‌ی فیلم 5 می 2004 بوده است.
لينك مربوط به The Incredibles

Home on the Range / خانه‌ای در مزرعه

خانم «پرل» صاحب مزرعه‌ایست با حیوانات مختلف که جدیداً گاو ماده‌ای به اسم «مگی» به آنها اضافه شده است. خانم پرل به خاطر قروضی که به بار آورده تا سه روز دیگر باید مزرعه را بفروشد. سه گاو ماده یعنی کالووی، ‌گریس و مگی به راه می‌افتند تا «آلامدا اسلیم» و برادران بیلی را به کلانتر تحویل بدهند و 750 دلار جایزه را که دقیقاً برابر قرض خانم پرل است را به دست آوردند. این سه به اضافه‌ی «باک» اسب کلانتر که هوس قهرمان شدن دارد به راه می‌افتند. آلامدا اسلیم کلاه‌بردار معروف است که با خواندن آوازی عجیب گاوها را به سوی خود جذب می‌کند و در آن هنگام که گاوها به وسیله‌ی آواز او از خود بی‌خود شده‌اند آنها را می‌دزدد. اسلیم با پولی که از فروش گاوها به دست می‌آورد می‌خواهد تمام زمین‌ها را بخرد. یکی از این زمین‌ها مزرعه‌ی خانم پرل است. گاوها با متحد شدن خود و فکر و زیرکی‌شان می‌توانند اسلیم را دستگیر و تحویل بدهند.
خانه‌ای در مزرعه فیلمی آموزشی برای رده‌ی سن‌های پایین است. متحد شدن،‌ فداکاری،‌ عشق، دوری از غرور و خودخواهی و شجاعت از درون مایه‌های این فیلم است.
تهیه کنندگی این اثر از کمپانی والت دیزنی است.
Written& Directed By Will Finn and John Sanforo
Music By Alan Menken
Editor H. Lee Peterson
Art Airector David Cutler
لينك مربوط به The Incredibles

10 پيام:

 

Anonymous ناشناس نوشته:

fek mikonam baraie residan be oon belive bayad khali bood , yani bayad khali beshim ta betoonim eteghade taze o motefavetio daryaft konim
bayad bekhaim ke az eteghade ghablio ghalatemoon dast bekeshim...

۸:۵۷ قبل‌ازظهر  
Anonymous ناشناس نوشته:

سلام دکتر
خوبیییییییی؟
خیلی خوشحالم که بهم سرزدیییییییی
بازم بیا
راستی لینکت کردم
اخه هرچی باشه دکتری گفتن
خوب راستی بازم مطالبت جالبه
خوشم میاد
هنوزم دیونه شماره یکی یا اینکه استعفا دادی؟
من که دارم دیوونه میشم از دست این روزگاررررررررررر

۱۲:۲۷ قبل‌ازظهر  
Anonymous ناشناس نوشته:

سلام دکتر
خوبیییییییی؟
خیلی خوشحالم که بهم سرزدیییییییی
بازم بیا
راستی لینکت کردم
اخه هرچی باشه دکتری گفتن
خوب راستی بازم مطالبت جالبه
خوشم میاد
هنوزم دیونه شماره یکی یا اینکه استعفا دادی؟
من که دارم دیوونه میشم از دست این روزگاررررررررررر

۱۲:۲۷ قبل‌ازظهر  
Anonymous ناشناس نوشته:

سلام دکتر
خوبیییییییی؟
خیلی خوشحالم که بهم سرزدیییییییی
بازم بیا
راستی لینکت کردم
اخه هرچی باشه دکتری گفتن
خوب راستی بازم مطالبت جالبه
خوشم میاد
هنوزم دیونه شماره یکی یا اینکه استعفا دادی؟
من که دارم دیوونه میشم از دست این روزگاررررررررررر

۱۲:۲۷ قبل‌ازظهر  
Anonymous ناشناس نوشته:

سلام. شعر توی وب نوشتتون از دکتر مجتبی معظمی هست ! حالا نمی دونم ستاره ی سهیل هم هستن یا نه !

۱۲:۴۲ بعدازظهر  
Anonymous ناشناس نوشته:

salam,
mamnoonam ke be "zende hastam" sar zade boodin,
shere shel silver ro dar morede zan khoondam,mesle hamishe sade o por az neshane, por az haghighat,va hamin pak boodane neveshte haye shel silver mano be khdoesh jazb mikone,
khosh bashin hamishe

۱۲:۰۷ قبل‌ازظهر  
Anonymous ناشناس نوشته:

این خانواده‌ي شگفت‌انگیزها حرف نداشت. از همه‌ي کارتون‌هایی که گفتی بیشتر دوستش داشتم

۱:۱۲ قبل‌ازظهر  
Anonymous ناشناس نوشته:

ممنونم كه سر زديد . دارم مي خوانمتان و بر ميگردم.

۱۰:۱۸ قبل‌ازظهر  
Anonymous ناشناس نوشته:

salam amir khan
mamnoonam ke be hame sar zade boodido be man na!
shookhi bood agha!baraye khali naboodane arize neveshtam!
gahi vaghtha fekr mikonam ma mimirimo va cheghadr ketabo filme nadide khahim dasht.
paydar bashi...

۱۲:۴۷ بعدازظهر  
Anonymous ناشناس نوشته:

ممنون از راهنمائیت.نویسنده اون کتاب رو میشناسم وکارهاشو ...وهمچنین واپسین نفسهای پرازاندوهش رو. یادم هست.بهش میگفتیم کاک احمد! یادش رو یه یاسها سپردیم!!

۱:۱۴ قبل‌ازظهر  

ارسال یک نظر

<<< برگرد به صفحه‌ی اصلی